Der er noget opløftende ved virksomheder, der ser ud over deres egen bundlinje og investerer i mennesker. I Hedensted Kommune er vi privilegerede. Vi har nemlig rigtig mange af dem. Som kommune er vi med til at sætte rammerne for netværket AnsvarligHedensted, men hvis det ikke var for de utrolig mange virksomheder, der hver dag fylder rammerne ud med indhold, engagement og med hjertet på rette sted, var netværket ikke meget værd. Jeg oplever gentagne gange, hvordan vores lokale virksomheder træder til og gør en ekstra indsats for de borgere, der har svært ved at finde deres plads i arbejdslivet. Det er ikke bare statistik eller projekter. Det er rigtige mennesker, hvis liv ændres. Det kan være håndværkeren, der efter en skade eller sygdom ikke længere kan varetage sit fag på fuld tid, men som stadig har vigtige kompetencer at byde ind med. Det kan også være den unge, der bøvler med at passe ind i folkeskolens rammer, og som blomstrer op ved at få lov til at arbejde praktisk og mærke værdien af at være en del af et hold på en rigtig arbejdsplads. Succeshistorierne er mange, og der kommer hele tiden nye til.
I dag har mere end 200 virksomheder i vores kommune valgt at blive en aktiv del af AnsvarligHedensted – og tallet vokser. Det vidner om en helt særlig kultur. Vi har brug for et stærkt samspil mellem borgere, virksomheder og den kommunale indsats. Når de tre parter spiller sammen, skaber vi markant bedre resultater – både på det menneskelige plan, men også hos virksomhederne. I en tid, hvor mangel på arbejdskraft er en stor udfordring for vækst, giver det god mening at gøre en ekstra indsats for at finde og udvikle de medarbejdere, der kan bidrage til virksomhedens fremdrift. Men selvom rekruttering er vigtigt, mærker jeg tydeligt, at drivkraften i lige så høj grad er en anden. Det er det sociale ansvar og ønsket om at hjælpe et andet menneske med at finde fodfæste i arbejdslivet, der også driver værket. Både ledere og medarbejdere påtager sig et stort personligt ansvar for at få det til at lykkes for den enkelte. Det afføder respekt. Det viser med al tydelighed, at man i Hedensted Kommunes erhvervsliv ser længere end til de tørre tal, og at livet i den grad er meget mere end en sund bundlinje.
https://hsfo.dk/debat/mere-end-bare-bundlinje-hedensteds-virksomheder-tager-ansvar
